ریگ و ریگینگ (Rigging) چیست؟
در انیمیشن سه بعدی رایانه ای، هر شی که باید حرکت داده شود، نیاز به ریگ شدن دارد.
در کل، ریگینگ به معنی آماده سازی مدل برای حرکت دهی است.
مثلا برای متحرک سازی خودرو، جهت شبیه سازی سیستم تعلیق خودرو، حرکت چرخ ها و …، مدل خودرو باید ریگ شود.

car_rig
یکی از مشکل ترین ریگ ها، ریگ موجودات ارگانیک و تغییر شکل دهنده مثل انسان است. برای ریگ کردن مدل انسان، باید دانش کاملی از آناتومی اسکلتی و عضلانی بدن ، دانش ریاضی و دانش کد نویسی در اختیار باشد تا بتوان مدل رو به خوبی ریگ کرد.

photo_2016-02-20_16-48-15 photo_2016-02-20_16-48-17

بعد از اینکه مدل ریگ شد، در اطراف مدل، کنترل کننده هایی قرار میگیرد که با حرکت دادن آنها، مدل تغییر شکل داده و حرکت میکند.
اینجاست که تازه وارد مبحث شیرین و البته پیچیده، دقیق و‌زمانبر حرکت دهی و انیمیت (Animate) میشویم.

برای ریگ کردن و حرکت دادن مدل، نیاز هست که حرکت انسان، بسیار دقیق مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان آن را در قالب انیمیشن باز سازی کرد.

در پایان نیاز به ذکر است که در انیمیشن، هیچ چیز به خودی خود ساخته نمیشود و انجام هر فعالیتی، علاوه بر دانش نرم افزار، نیاز به داشتن مطالعه و تحقیق و حوصله ی فراوان دارد.